2. Rokopisne pesmi iz Podbevškove zapuščine

Kazalo


2.1. Uvod

Razdelek obsega (1) faksimile rokopisnih pesmi iz Podbevškove zapuščine in (2) kritični prepis izbora teh pesmi. Rokopisi so zapisani z različnimi pisali, na različnih papirjih, tudi pisava – četudi pripada isti osebi – močno variira, in skoraj gotovo je, da zapuščina obsega zapise iz različnih obdobij pesnikovega življenja. Izdaja v obliki faksimila obsega oseminštirideset pesmi, osnutkov in različic. Od teh oseminštiridesetih pesmi jih je enaindvajset objavljenih tudi v obliki kritičnega prepisa, ostale ostajajo le v faksimilu, saj bi bil poskus prepisa manj smiseln. Rokopisna zapuščina v resnici s tem ni docela izčrpana, pač pa je verjetno, da izbor prinaša vse tisto, kar je (ob maksimalni možni toleranci) mogoče razumeti kot literarno gradivo. Gradivo je sicer razvrščeno na podlagi »najdišča« v posameznih mapah (posamezne slikovne datoteke so poimenovane z RK2: »Janezove pesnitve« v »rjavi mapi«1 , RK3: »Rjava mapa«2 , RK4: »Oranžna mapa«3 in RK5: »Rumena mapa«4 ). A ta razvrstitev nima kakšnega posebnega pomena in ravno tako bi se bilo mogoče odločiti tudi za razvrstitev po abecedi naslovov oziroma prvih verzov.


2.2. Faksimile 5

Pot

Faksimile RK2_Pot (mala)

Večer

Faksimile RK2_Vecer (mala)

Kamnolom (a)

Faksimile RK2_Kamnolom_a_R (mala)Faksimile RK2_Kamnolom_a_V (mala)

Kamnolom (b)

Faksimile RK2_Kamnolom_b_R (mala)Faksimile RK2_Kamnolom_b_V (mala)

Kamnolom II

Faksimile RK2_Kamnolom_II (mala)

Kamnitnik

Faksimile RK2_Kamnitnik (mala)

Prizori iz mladosti

Faksimile RK2_Prizori_iz_mladosti (mala)

Soteska

Faksimile RK2_Soteska (mala)

Slap

Faksimile RK3_Slap1 (mala)Faksimile RK3_Slap2 (mala)Faksimile RK3_Slap3 (mala)Faksimile RK3_Slap4 (mala)

Ujetnik vesoljstva

Faksimile RK3_Ujetnik_vesoljstva (mala)

Samotni hrast

Faksimile RK3_Samotni_hrast_R (mala)Faksimile RK3_Samotni_hrast_V (mala)

Dan se zdi, da enak je dnevu

Faksimile RK3_Dan_se_zdi (mala)

Stojim v pripekajočem soncu

Faksimile RK3_Stojim_v_pripekajocem_soncu (mala)

Čas

Faksimile RK3_Cas (mala)

Kugy

Faksimile RK3_Kugy (mala)

Zaton

Faksimile RK3_Zaton (mala)

V vesolju

Faksimile RK3_V_vesolju_R (mala)Faksimile RK3_V_vesolju_V (mala)

Dolgo, o dolgo

Faksimile RK3_Dolgo_o_dolgo (mala)

Zadet od puščic

Faksimile RK3_Zadet_od_puscic (mala)

Zdrami se, staro je minulo

Faksimile RK3_Zdrami_se (mala)

Življenje, kako silno

Faksimile RK3_Zivljenje_kako_silno_R (mala)Faksimile RK3_Zivljenje_kako_silno_V (mala)

Vsako leto Sava

Faksimile RK3_Vsako_leto_Sava_R (mala)Faksimile RK3_Vsako_leto_Sava_V (mala)

Svet še spi

Faksimile RK3_Svet_se_spi (mala)

Na vrtu

Faksimile RK3_Na_vrtu (mala)

O kolikokrat sem stal

Faksimile RK3_O_kolikokrat_sem_stal (mala)

Ti že spet strmiš

Faksimile RK3_Ti_ze_spet_strmis_R (mala)Faksimile RK3_Ti_ze_spet_strmis_V (mala)

O, zdaj vem

Faksimile RK3_O_zdaj_vem (mala)

Prikazni

Faksimile RK3_Prikazni_R (mala)Faksimile RK3_Prikazni_V (mala)

V oblasti demona

Faksimile RK3_V_oblasti_demona_R (mala)Faksimile RK3_V_oblasti_demona_V (mala)

Priznanje

Faksimile RK3_Priznanje_R (mala)Faksimile RK3_Priznanje_V (mala)

Tebi ne pridejo do živega

Faksimile RK3_Tebi_ne_pridejo_do_zivega (mala)

V borovem gozdičku

Faksimile RK3_V_borovem_gozdicku (mala)

Viharji

Faksimile RK3_Viharji001 (mala)Faksimile RK3_Viharji002 (mala)

Življenje

Faksimile RK3_Zivljenje (mala)

V jutru, V oživljeni temi, Raketa o polnoči, Na vožnji

Faksimile RK4_V_jutru (mala)

Večer v velikem mestu, S puško v rokah hitim v daljo

Faksimile RK4_Vecer_v_velikem_mestu (mala)

Chef d'oevre

Faksimile RK5_Chef_d_oeuvre (mala)

Mrtve duše

Faksimile RK5_Mrtve_duse (mala)

Vojna in mir

Faksimile RK5_Vojna_in_mir (mala)

Ob obisku mavrice, Blagrujem se

Faksimile RK5_Ob_obisku_mavrice (mala)

O in koliko jih je bilo

Faksimile RK5_O_in_koliko_jih_je_bilo (mala)

Plesalec v ječi

Faksimile RK5_Plesalec_v_jeci (mala)

Na grobiščih ob obeh bregovih Soče

Faksimile RK5_Na_grobiscih (mala)

2.3. Kritični prepis 6


Pot7

V svitu

večernem so po pobočju


kamnitem visoko med skalovje

hiteli gamsi


nad njimi

pa je pod oblaki

škrlatnimi


visel padal

in se dvigal

orjaški

orel


obstal sem

prevzet od pogleda


na gorske velikane

in njihova bitja


in dolgo zrl

proti vrhu

na katerem gorelo


je nebo

večal

in se širil

požar



Večer8

Dan in noč

Me ob pljuskanju

Morskih valov

Spremljajo hripavi

In razburljivi

Kriki galebov

Nebo nad menoj

V ognjenih je znamenjih

Kmalu

Prekmalu

Zajame me tema

Najstrašnejša

Najdražja

Takrat te zadnjikrat

Pokličem


Slap9

O, vse biti in nič in vendar v tem loku življenja vse čutiti in vse vedeti, skoz molčanje, ki si ga vzljubil, ker si hotel biti sam s svojimi skrivnostmi in ti je bilo do čistega občutja, da bi vsak čas vedel, kako je s teboj, vnovič stopati skoz gozdove in se vzpenjati po grapah skoz hribovske vasi, dokler se v soncu ne ustaviš vrh samotne gore na razvalinah nekoč mogočnega gradu. O, in ko se nagledaš gorskih vrhov okoli sebe in vasi in travnikov globoko pod seboj in naposled v daljavi vinskih goric, mesta pod njimi, okoli katerega se vije reka, in gradu, kjer si se rodil, bolj kot kdaj občutiti, da živiš v velikem, nepojmljivem ognju, ker imaš v srcu pesmi kolikor kapljic vode10 in vse, prav vse, kar doživljaš, še v snu v vseh mogočih napevih odmeva v njem!

Ujetnik vesoljstva11

O sonce, sto in sto tisočkrat večje od zemlje, ustvarjalec vsega življenja, samo ena izmed milijard in milijard zvezd, sestavljajočih neskončno visoko Rimsko cesto!
O Rimska cesta, samo en zvezdni sestav izmed milijard zvezdnih sestavov, podobnih Rimski cesti, o milijarda planetov, podobnih naši zemlji, milijarda lun, milijarda sonc, o, milijarda svetlobnih let do njih!


Samotni hrast12

Pozdravljen hrast samotni na tej mehki jasi! Ob poti v bukov gozd.

Obiskal sem te po dolgih letih. Mislil sem, da te morda še najdem v družbi tovarišev.

(Vsakega izmed vas sem poznal.

Bili ste mi najboljši prijatelji.

Vaše korenine so segale globoko in široko v to sveto domačo zemljo, ki je hranila vaše in hrani moje življenje.

V soncu ležeč v mahu sem se z vami pogovarjal.

Z vami molčal.

Vi ste bili moja šola.

Vi ste me pomirili, kakor so me pomirile le še zvezde.

Vi ste bili vsa moja sreča.

Svet me je klical, vi pa ste me pridržali.

V vaši družbi mi je stopila večnost s svojo neizmerno tišino tako blizu kot modro nebo.

Zvezde same pa so stopile z neba in so obstale v vaših temnozelenih vrhovih.

V skrivnostnem šepetanju vaših vrhov je pela vaša in moja pesem.

Pel je tudi srebrni mesec, ki se je kot čuvaj sprehajal nad vami.)

Našel pa sem te samega. In tu stojiš še zmerom na milem in dragem starem mestu, ves raven, vzpenjajoč se svojo mogočno krošnjo proti oblakom.

Kje so tvoji tovariši? Oh, že slišim njihove smrtne krike in njihovo ječanje, ko so se zrušili, zadeti od strele in izpodžagani.

Šumenje tvojih vej.

Ti sam mi pripoveduješ o težkem življenju.

Čedalje težje se biješ z vetrom, dežjem, strelami, snegom, ledom in viharjem.

O, biješ se in ne podajaš. Ranjenega te zdravi sonce in zrak, okoli tebe se jasni, sam ostajaš!



Dan se zdi, da enak je dnevu13

Dan se zdi,

da enak je dnevu.

Sonce sije,

kakor včeraj je sijalo,

vendar danes ni včeraj:

Danes nismo več,

kar smo bili včeraj,

in jutri ne bomo več,

kar smo danes.

Doživetje prihaja za doživetjem,

vedno več nas je,

borcev za ideje.



Stojim v pripekajočem soncu 14

Stojim v pripekajočem soncu na mostu pod hribom,

gledam široke vrbe z dolgimi visečimi vejami in vejicami, ki bodo v kratkem ozelenele,

in poslušam šumenje valov.

Oba brega belijo zvončki in rumené trobentice

njive so izorane in pripravljene, da sprejmejo seme vase.

Od brega do brega plavajo gosi, kvakajo, plavajo proti toku, plavajo nazaj in že zopet lezejo iz vode.

S hriba prihajajo žene in dekleta s škafi in si jih polnijo.

Tam za vrbami čisti dolga vrsta fantov in deklet travnik ob potoku.

Na vzpetini nad njimi vidim še druge delavce.

Za njimi se dviga na sosednjem hribu, strmo padajočem k potoku, Šmihel.

Za to vasjo počivajo na pokopališču prijatelji in znanci, tam počivata tudi moj oče in moja mati.

Dolgo je že od tega, kar mi je bil ta kraj ves svet, ko sem se tu v vročini dan za dnem kopal s tovariši in čutil, da smo vsi deli tega sveta.

(V tem potoku sem se vozil v čolničku, občudoval pisane kačje pastirje in lovil ribe)

Tako dolgo je že od takrat, da zdaj, ko obiskujem ta svoj kraj, nikogar več ne poznam,

Neznani so ljudje meni, neznan sem jim jaz.



Čas15

Na nebu zvezd

nešteto se iskri.

Spuščam se proti Soči

skozi gozd,

rahlo šumeč v obršjih.

Onstran

se temni, kopičasti vrhovi

vzpenjajo do neba.

O, in iznenada

začnem premišljevati o sebi,

nekdanjem vojaku soške armade,

in o sto in sto tisočih

iz vseh držav Srednje, Južne in Vzhodne Evrope,

ki so ob tej reki

več let

v dvanajstih silovitih bitkah

po strašnih ognjih iz tisoč in tisoč topov

in iz vseh vrst orožja

hiteli z divjaškimi kriki iz kasarn

naskakovali z bajoneti,

osvajali in izgubljali postojanke,

pojili zemljo s svojo krvjo

in našli v njej

svoj grob.

Nad njihovimi kostmi

se kopiči mel,

valovi trava,

ziblje se žito

in šusti v listih vinske trte –

o junakih.



V jutru16

... Gledal sem ptiče, ki so se prišli kopat v reko

in so potem oživljeni zleteli proti nebu.



V oživljeni temi

Sanjal sem na samotni klopi in ko sem odprl trudne svoje

oči,

svetila med raztrganim je drevoredom, nedaleč proč od

mene,

električna obločnica.

(Zdelo se mi je, da je med drevjem skrit našemljenec s svetiljko v roki).



Raketa o polnoči

Ali sem večno padajoča zvezda?

»Si, in tvoja je tudi cesarska cesta.«



Na vožnji

V noči se peljem k brzovlaku.

Potniki večinoma spe. Vlak drvi kakor obseden

začrtano svojo pot.

Vsa lokomotiva je v iskrah in dimu in kadar vriskne,

so žvižgi podobni izproženemu torpedu.

Tudi jaz drvim začrtano svojo pot in vriskam z

vlakom!



Večer v velikem mestu

Ogrnjen v črn plašč korakam s poskakujočim mozgom

po ulici razsvetljeni in ljudstva polni.

In zvoni električna, drveča v redečih lučih, in slišim,

da pozvanja tudi v oblačnih srcih,

O in zazdim se, da sem jaz ta električna, ki gre

kakor klin in pred katero se vse umika!

In zavijam v proslule ulične vrtilnice in se veselim, -

ker nima nobeden mojega obraza!



S puško v rokah hitim v daljo17

... In se bliskovito mečem na dan skozi srčni svoj vrelec

... in kjer priletim ob tla (najprvo z dušo in potem s

telesom),

se postavim zopet na noge, jaz – ostri strelec.



Chef d'oevre

Kajne, ti si poeta nascitur? Spekel

me je ta porogljiv naslov in zalučal sem mu v iškarjotski obraz: Ti si rekel!


           _        _        _


Neumrljiva duša vriska mi.

Meso in kri iz nje brizga mi. –

Usmili se me

in spomni v sili se me!

Jaz sem velikodušen.

Moj Bog! Vsakemu drugemu bi se smilil moj izsušen

obraz!

Tresel se mi je glas. –

Zalile so me solze. Pogledal me je bridko On: Vse sem Jaz!


           _        _        _


V potu svojega obraza so jedli kruh

dokler se niso povrnili v zemljo, iz katere so bili vzeti.

Ecce homo, ecce homo! Kralja vseh kraljev hočemo zreti!

– Jaz vam pokažem, kako umetnik Najvišjega išče. –

Rodilo me je dvajseto stoletje mrličev in njega pokopališče,

Vzamem

v roke evangelij in čitam: amen, amen!



Mrtve duše

Čital sem: Vsako minuto

jih je pomrlo tisoč in tisoč bednih človečičev, boreč se ljuto. –

In: Jeklo in svinec jih je pretvarjalo v ostudno se režečo, rudečelaso

maso ...

– Vse pa je bilo pisano tako tja v en dan,

da sem pljunil, se prijel za glavo in spoznal, da sem – kakor ljudje pravijo – pijan ...


                    *        *       *


Jokal sem, ko sem slišal, koliko jih je junaške smrti za domovino padlo.

V tistem trenutku je v moji duši vedno nekaj pomilovanju podobnega rastlo:

pomilujem vas brate po rodu, jeziku, krvi!

In če bi takrat rekel kdo kaj slabega o njih – bratih, bi vrgel na tiste kamen prvi.


                    *        *       *


Pridigal je nekdo o mrličih nekako takole: Kost

in koža jih je posvetila resnici, zato so občutili tisto uro pred vnebohodom bridkost.

In je nadaljeval: Trop

vranov je krakal od zore do mraka in močil s solzami njihov grob ...

Zdi se mi ...

in tako dalje in tako dalje. – Težko roko na mizi

skušam prodreti analizi

v skeptično dušo in originalnost in smehljaj prostitutke naivno smeji se mi ...



Vojna in mir

Sanjal sem in te sanje so bile nekaj čudovitega.

Človek sem bil in če sem zagledal na cesti nagega capina – mrliča sem zapovedal: Oblecite ga!

Amen, amen! so vzklikali in njih duše so bile vesele in žalostne in po pokrajini je vlekel zefir!


Mir med vami, mir! ...

– Brezum

se jih je polastil: O Bog, Gospod vojskinih trum!

Maziljena

s krvjo so bila v poslednji uri masakrirana trupla vredna usmiljenja –

Obšla me je pohotna misel: V imenu Očeta in Sina in svetega Duha! –

Pri vsemogočnem Bogu, našem Odrešeniku! Ničev je

in dvajseto stoletje mrličev je ...

– Smeha

ni bilo ne konca in ne kraja. Kaj neki bo s tega?

Tako so se pasli

na ljudeh povitih v plenice in položenih v jasli



Ob obisku mavrice18

Na vrhu Šmarne gore

sva se zaročila

Ko sva se poljubila

in objela,

sva zagledala nad Ljubljano

mavrico žarečih barv.

S svojo nenadno navzočnostjo je potrdila,

da je najin veliki praznik

tudi njen


Šmarna gora 1928


Blagrujem se, da živim s teboj!

Ti si lepa, ti si modra!

V času nepojmljivega zla

me žlahtniš s svojo ljubeznijo,

sočutjem, vnetostjo za skupnost,

pravičnostjo, preudarnostjo,

čistostjo in resnicoljubnostjo.


Mala nedelja 1929


O in koliko jih je bilo ...19

O in koliko jih je bilo, pojočih o ljudeh drugačnosti! /.../ In kako malo jih je bilo, ki so mogli izpovedati vse, kar jim je težilo srce! O gorje, o groza!

Sto in sto oči je bilo iz bajarja uprtih v zamaknjenega fantiča.


1910

Plesalec v ječi20

Zdelo se mi je, da že zopet sedim na siromašnem stolu pri svoji delovni mizi in mislim na nizko hišo, v kateri je nastanjen moj gene­ralni štab, na mizi pred menoj general­ka, začrtana po mojih večletnih iz­kušnjah, šestila, ravnila, kotomeri, in premišljam o vseh mogočih načinih
bodočih bitk. Sredi telefonskih aparatov in brezžične postaje pa se nenehoma sprašujem: Ali naj po­magam steči lenemu mnogonožcu ali tudi ne?

O, in kolikokrat se mi je prevabljivo zahotelo, zaverovanemu v samega sebe, da bi splezal na bližnji brzojavni drog, stopil na žico in se brez vsakega droga, ki bi mi uravnaval ravnotežje, spustil v blazen tek, da bi obmolknili, kakor bi odrezal, zapozneli pivci, ko bi me videli dirjajočega po žicah in pojočega o ljudeh, ki ne žive na tej zemlji, temveč so od zore do mraka na potovanju okoli nebeških zvezd.



Vzporedni prikaz




Pot

2.2. Faksimile 2.3. Kritični prepis

Pot

Faksimile RK2_Pot (mala)


Pot7

V svitu

večernem so po pobočju


kamnitem visoko med skalovje

hiteli gamsi


nad njimi

pa je pod oblaki

škrlatnimi


visel padal

in se dvigal

orjaški

orel


obstal sem

prevzet od pogleda


na gorske velikane

in njihova bitja


in dolgo zrl

proti vrhu

na katerem gorelo


je nebo

večal

in se širil

požar





Večer

2.2. Faksimile 2.3. Kritični prepis

Večer

Faksimile RK2_Vecer (mala)


Večer8

Dan in noč

Me ob pljuskanju

Morskih valov

Spremljajo hripavi

In razburljivi

Kriki galebov

Nebo nad menoj

V ognjenih je znamenjih

Kmalu

Prekmalu

Zajame me tema

Najstrašnejša

Najdražja

Takrat te zadnjikrat

Pokličem





Slap

2.2. Faksimile 2.3. Kritični prepis

Slap

Faksimile RK3_Slap1 (mala)


Faksimile RK3_Slap2 (mala)


Faksimile RK3_Slap3 (mala)


Faksimile RK3_Slap4 (mala)


Slap9

O, vse biti in nič in vendar v tem loku življenja vse čutiti in vse vedeti, skoz molčanje, ki si ga vzljubil, ker si hotel biti sam s svojimi skrivnostmi in ti je bilo do čistega občutja, da bi vsak čas vedel, kako je s teboj, vnovič stopati skoz gozdove in se vzpenjati po grapah skoz hribovske vasi, dokler se v soncu ne ustaviš vrh samotne gore na razvalinah nekoč mogočnega gradu. O, in ko se nagledaš gorskih vrhov okoli sebe in vasi in travnikov globoko pod seboj in naposled v daljavi vinskih goric, mesta pod njimi, okoli katerega se vije reka, in gradu, kjer si se rodil, bolj kot kdaj občutiti, da živiš v velikem, nepojmljivem ognju, ker imaš v srcu pesmi kolikor kapljic vode10 in vse, prav vse, kar doživljaš, še v snu v vseh mogočih napevih odmeva v njem!




Ujetnik vesoljstva

2.2. Faksimile 2.3. Kritični prepis

Ujetnik vesoljstva

Faksimile RK3_Ujetnik_vesoljstva (mala)


Ujetnik vesoljstva11

O sonce, sto in sto tisočkrat večje od zemlje, ustvarjalec vsega življenja, samo ena izmed milijard in milijard zvezd, sestavljajočih neskončno visoko Rimsko cesto!
O Rimska cesta, samo en zvezdni sestav izmed milijard zvezdnih sestavov, podobnih Rimski cesti, o milijarda planetov, podobnih naši zemlji, milijarda lun, milijarda sonc, o, milijarda svetlobnih let do njih!




Samotni hrast

2.2. Faksimile 2.3. Kritični prepis

Samotni hrast

Faksimile RK3_Samotni_hrast_R (mala)


Faksimile RK3_Samotni_hrast_V (mala)


Samotni hrast12

Pozdravljen hrast samotni na tej mehki jasi! Ob poti v bukov gozd.

Obiskal sem te po dolgih letih. Mislil sem, da te morda še najdem v družbi tovarišev.

(Vsakega izmed vas sem poznal.

Bili ste mi najboljši prijatelji.

Vaše korenine so segale globoko in široko v to sveto domačo zemljo, ki je hranila vaše in hrani moje življenje.

V soncu ležeč v mahu sem se z vami pogovarjal.

Z vami molčal.

Vi ste bili moja šola.

Vi ste me pomirili, kakor so me pomirile le še zvezde.

Vi ste bili vsa moja sreča.

Svet me je klical, vi pa ste me pridržali.

V vaši družbi mi je stopila večnost s svojo neizmerno tišino tako blizu kot modro nebo.

Zvezde same pa so stopile z neba in so obstale v vaših temnozelenih vrhovih.

V skrivnostnem šepetanju vaših vrhov je pela vaša in moja pesem.

Pel je tudi srebrni mesec, ki se je kot čuvaj sprehajal nad vami.)

Našel pa sem te samega. In tu stojiš še zmerom na milem in dragem starem mestu, ves raven, vzpenjajoč se svojo mogočno krošnjo proti oblakom.

Kje so tvoji tovariši? Oh, že slišim njihove smrtne krike in njihovo ječanje, ko so se zrušili, zadeti od strele in izpodžagani.

Šumenje tvojih vej.

Ti sam mi pripoveduješ o težkem življenju.

Čedalje težje se biješ z vetrom, dežjem, strelami, snegom, ledom in viharjem.

O, biješ se in ne podajaš. Ranjenega te zdravi sonce in zrak, okoli tebe se jasni, sam ostajaš!





Dan se zdi, da enak je dnevu

2.2. Faksimile 2.3. Kritični prepis

Dan se zdi, da enak je dnevu

Faksimile RK3_Dan_se_zdi (mala)


Dan se zdi, da enak je dnevu13

Dan se zdi,

da enak je dnevu.

Sonce sije,

kakor včeraj je sijalo,

vendar danes ni včeraj:

Danes nismo več,

kar smo bili včeraj,

in jutri ne bomo več,

kar smo danes.

Doživetje prihaja za doživetjem,

vedno več nas je,

borcev za ideje.





Stojim v pripekajočem soncu

2.2. Faksimile 2.3. Kritični prepis

Stojim v pripekajočem soncu

Faksimile RK3_Stojim_v_pripekajocem_soncu (mala)


Stojim v pripekajočem soncu 14

Stojim v pripekajočem soncu na mostu pod hribom,

gledam široke vrbe z dolgimi visečimi vejami in vejicami, ki bodo v kratkem ozelenele,

in poslušam šumenje valov.

Oba brega belijo zvončki in rumené trobentice

njive so izorane in pripravljene, da sprejmejo seme vase.

Od brega do brega plavajo gosi, kvakajo, plavajo proti toku, plavajo nazaj in že zopet lezejo iz vode.

S hriba prihajajo žene in dekleta s škafi in si jih polnijo.

Tam za vrbami čisti dolga vrsta fantov in deklet travnik ob potoku.

Na vzpetini nad njimi vidim še druge delavce.

Za njimi se dviga na sosednjem hribu, strmo padajočem k potoku, Šmihel.

Za to vasjo počivajo na pokopališču prijatelji in znanci, tam počivata tudi moj oče in moja mati.

Dolgo je že od tega, kar mi je bil ta kraj ves svet, ko sem se tu v vročini dan za dnem kopal s tovariši in čutil, da smo vsi deli tega sveta.

(V tem potoku sem se vozil v čolničku, občudoval pisane kačje pastirje in lovil ribe)

Tako dolgo je že od takrat, da zdaj, ko obiskujem ta svoj kraj, nikogar več ne poznam,

Neznani so ljudje meni, neznan sem jim jaz.





Čas

2.2. Faksimile 2.3. Kritični prepis

Čas

Faksimile RK3_Cas (mala)


Čas15

Na nebu zvezd

nešteto se iskri.

Spuščam se proti Soči

skozi gozd,

rahlo šumeč v obršjih.

Onstran

se temni, kopičasti vrhovi

vzpenjajo do neba.

O, in iznenada

začnem premišljevati o sebi,

nekdanjem vojaku soške armade,

in o sto in sto tisočih

iz vseh držav Srednje, Južne in Vzhodne Evrope,

ki so ob tej reki

več let

v dvanajstih silovitih bitkah

po strašnih ognjih iz tisoč in tisoč topov

in iz vseh vrst orožja

hiteli z divjaškimi kriki iz kasarn

naskakovali z bajoneti,

osvajali in izgubljali postojanke,

pojili zemljo s svojo krvjo

in našli v njej

svoj grob.

Nad njihovimi kostmi

se kopiči mel,

valovi trava,

ziblje se žito

in šusti v listih vinske trte –

o junakih.





V jutru, V oživljeni temi, Raketa o polnoči, Na vožnji

2.2. Faksimile 2.3. Kritični prepis

V jutru, V oživljeni temi, Raketa o polnoči, Na vožnji

Faksimile RK4_V_jutru (mala)


V jutru16

... Gledal sem ptiče, ki so se prišli kopat v reko

in so potem oživljeni zleteli proti nebu.


V oživljeni temi

Sanjal sem na samotni klopi in ko sem odprl trudne svoje

oči,

svetila med raztrganim je drevoredom, nedaleč proč od

mene,

električna obločnica.

(Zdelo se mi je, da je med drevjem skrit našemljenec s svetiljko v roki).


Raketa o polnoči

Ali sem večno padajoča zvezda?

»Si, in tvoja je tudi cesarska cesta.«


Na vožnji

V noči se peljem k brzovlaku.

Potniki večinoma spe. Vlak drvi kakor obseden

začrtano svojo pot.

Vsa lokomotiva je v iskrah in dimu in kadar vriskne,

so žvižgi podobni izproženemu torpedu.

Tudi jaz drvim začrtano svojo pot in vriskam z

vlakom!





Večer v velikem mestu, S puško v rokah hitim v daljo

2.2. Faksimile 2.3. Kritični prepis

Večer v velikem mestu, S puško v rokah hitim v daljo

Faksimile RK4_Vecer_v_velikem_mestu (mala)


Večer v velikem mestu

Ogrnjen v črn plašč korakam s poskakujočim mozgom

po ulici razsvetljeni in ljudstva polni.

In zvoni električna, drveča v redečih lučih, in slišim,

da pozvanja tudi v oblačnih srcih,

O in zazdim se, da sem jaz ta električna, ki gre

kakor klin in pred katero se vse umika!

In zavijam v proslule ulične vrtilnice in se veselim, -

ker nima nobeden mojega obraza!


S puško v rokah hitim v daljo17

... In se bliskovito mečem na dan skozi srčni svoj vrelec

... in kjer priletim ob tla (najprvo z dušo in potem s

telesom),

se postavim zopet na noge, jaz – ostri strelec.





Chef d'oevre

2.2. Faksimile 2.3. Kritični prepis

Chef d'oevre

Faksimile RK5_Chef_d_oeuvre (mala)


Chef d'oevre

Kajne, ti si poeta nascitur? Spekel

me je ta porogljiv naslov in zalučal sem mu v iškarjotski obraz: Ti si rekel!


_ _ _


Neumrljiva duša vriska mi.

Meso in kri iz nje brizga mi. –

Usmili se me

in spomni v sili se me!

Jaz sem velikodušen.

Moj Bog! Vsakemu drugemu bi se smilil moj izsušen

obraz!

Tresel se mi je glas. –

Zalile so me solze. Pogledal me je bridko On: Vse sem Jaz!


_ _ _


V potu svojega obraza so jedli kruh

dokler se niso povrnili v zemljo, iz katere so bili vzeti.

Ecce homo, ecce homo! Kralja vseh kraljev hočemo zreti!

– Jaz vam pokažem, kako umetnik Najvišjega išče. –

Rodilo me je dvajseto stoletje mrličev in njega pokopališče,

Vzamem

v roke evangelij in čitam: amen, amen!


Anton Podbevšek




Mrtve duše

2.2. Faksimile 2.3. Kritični prepis

Mrtve duše

Faksimile RK5_Mrtve_duse (mala)


Mrtve duše

Čital sem: Vsako minuto

jih je pomrlo tisoč in tisoč bednih človečičev, boreč se ljuto. –

In: Jeklo in svinec jih je pretvarjalo v ostudno se režečo, rudečelaso

maso ...

– Vse pa je bilo pisano tako tja v en dan,

da sem pljunil, se prijel za glavo in spoznal, da sem – kakor ljudje pravijo – pijan ...


* * *


Jokal sem, ko sem slišal, koliko jih je junaške smrti za domovino padlo.

V tistem trenutku je v moji duši vedno nekaj pomilovanju podobnega rastlo:

pomilujem vas brate po rodu, jeziku, krvi!

In če bi takrat rekel kdo kaj slabega o njih – bratih, bi vrgel na tiste kamen prvi.


* * *


Pridigal je nekdo o mrličih nekako takole: Kost

in koža jih je posvetila resnici, zato so občutili tisto uro pred vnebohodom bridkost.

In je nadaljeval: Trop

vranov je krakal od zore do mraka in močil s solzami njihov grob ...

Zdi se mi ...

in tako dalje in tako dalje. – Težko roko na mizi

skušam prodreti analizi

v skeptično dušo in originalnost in smehljaj prostitutke naivno smeji se mi ...


Anton Podbevšek




Vojna in mir

2.2. Faksimile 2.3. Kritični prepis

Vojna in mir

Faksimile RK5_Vojna_in_mir (mala)


Vojna in mir

Sanjal sem in te sanje so bile nekaj čudovitega.

Človek sem bil in če sem zagledal na cesti nagega capina – mrliča sem zapovedal: Oblecite ga!

Amen, amen! so vzklikali in njih duše so bile vesele in žalostne in po pokrajini je vlekel zefir!


Mir med vami, mir! ...

– Brezum

se jih je polastil: O Bog, Gospod vojskinih trum!

Maziljena

s krvjo so bila v poslednji uri masakrirana trupla vredna usmiljenja –

Obšla me je pohotna misel: V imenu Očeta in Sina in svetega Duha! –

Pri vsemogočnem Bogu, našem Odrešeniku! Ničev je

in dvajseto stoletje mrličev je ...

– Smeha

ni bilo ne konca in ne kraja. Kaj neki bo s tega?

Tako so se pasli

na ljudeh povitih v plenice in položenih v jasli


Anton Podbevšek




Ob obisku mavrice, Blagrujem se

2.2. Faksimile 2.3. Kritični prepis

Ob obisku mavrice, Blagrujem se

Faksimile RK5_Ob_obisku_mavrice (mala)


Ob obisku mavrice18

Na vrhu Šmarne gore

sva se zaročila

Ko sva se poljubila

in objela,

sva zagledala nad Ljubljano

mavrico žarečih barv.

S svojo nenadno navzočnostjo je potrdila,

da je najin veliki praznik

tudi njen


Šmarna gora 1928




O in koliko jih je bilo

2.2. Faksimile 2.3. Kritični prepis

O in koliko jih je bilo

Faksimile RK5_O_in_koliko_jih_je_bilo (mala)


O in koliko jih je bilo ...19

O in koliko jih je bilo, pojočih o ljudeh drugačnosti! /.../ In kako malo jih je bilo, ki so mogli izpovedati vse, kar jim je težilo srce! O gorje, o groza!

Sto in sto oči je bilo iz bajarja uprtih v zamaknjenega fantiča.


1910




Plesalec v ječi

2.2. Faksimile 2.3. Kritični prepis

Plesalec v ječi

Faksimile RK5_Plesalec_v_jeci (mala)


Plesalec v ječi20

Zdelo se mi je, da že zopet sedim na siromašnem stolu pri svoji delovni mizi in mislim na nizko hišo, v kateri je nastanjen moj gene­ralni štab, na mizi pred menoj general­ka, začrtana po mojih večletnih iz­kušnjah, šestila, ravnila, kotomeri, in premišljam o vseh mogočih načinih
bodočih bitk. Sredi telefonskih aparatov in brezžične postaje pa se nenehoma sprašujem: Ali naj po­magam steči lenemu mnogonožcu ali tudi ne?

O, in kolikokrat se mi je prevabljivo zahotelo, zaverovanemu v samega sebe, da bi splezal na bližnji brzojavni drog, stopil na žico in se brez vsakega droga, ki bi mi uravnaval ravnotežje, spustil v blazen tek, da bi obmolknili, kakor bi odrezal, zapozneli pivci, ko bi me videli dirjajočega po žicah in pojočega o ljudeh, ki ne žive na tej zemlji, temveč so od zore do mraka na potovanju okoli nebeških zvezd.


Opombe

  1. V Podbevškovi literarni zapuščini je med drugim rjava mapa formata A4, na kateri piše »g. Antonu Podbevšku«. Znotraj te je tudi prepognjena folija formata A5 z napisom »Janezove pesnitve«, ki vsebuje več prečrtanih in popravljanih rokopisnih osnutkov. Med njimi se zdita dve pesmi bolj dokončani, Pot in Večer, ki sta objavljeni v prepisu in faksimilu, ostale so objavljene le kot faksimile. Prizori iz mladosti in Soteska sta morebiti kvečjemu skici za (več) pesmi, ki pa jih v zapuščini ni.
  2. Poleg pesmi v foliji »Janezove pesnitve« najdemo v rjavi mapi še kup rokopisnih pesmi in pesemskih osnutkov, od katerih je večina prečrtanih ali nedokončanih, z izjemo pesmi Slap in Ujetnik vesoljstva. Nekoliko bolj dokončani se zdijo še trije zapisi in pa pesem Čas, ki je sicer prečrtana. Teh šest besedil objavljamo v kritičnem prepisu in faksimilu, ostale pesmi in osnutke pa le v faksimilu. Pesmi so napisane bodisi na listih formata A4 ali na manjših lističih. Večinoma gre za podoben papir in pisalo, večinoma svinčnik, tako da je možno sklepati, da gre za gradivo iz dokaj strnjenega obdobja. Nekaj znamenj govori v prid možnosti, da gre za gradivo, ki je nastajalo po drugi svetovni vojni. Ni pa veliko indikatorjev, na podlagi katerih bi lahko trdili, da gre za sistematično gradivo za novo zbirko – celota ima bolj značaj nesistematične zbirke zapiskov, osnutkov, impresij ipd.
  3. Oranžna mapa z nazivom »Od nastopa l. 1920 v Ljubljani do zadnjih literarnih večerov« vsebuje šest oštevilčenih in tri neoštevilčene mape. V zadnji, neoštevilčeni, na kateri piše »Kres 1921/22«, najdemo prepognjen droben listič, na katerega je s svinčnikom napisanih šest pesmi. Gre za pesmi, ki so bile objavljene v prvem letniku družinskega lista Kres, vendar v mapi ni vseh, ki so tedaj izšle (gl. II.1.2., cikel O pilotu v zrakoplovu št ...). Razkorak med različicami je majhen, drugače je postavljenih predvsem nekaj ločil.
  4. Rumena mapa brez napisa vsebuje precej rokopisnega gradiva, ki je zvrstno izrazito mešano. Med rokopisi najdemo pesmi, nedokončane in večkrat popravljene osnutke, tipkopise, Podbevškove prepise kritik in komentarjev njegovega dela, pa tudi prozne rokopise in celo listič z načrtom dnevnih opravkov. Tri pesmi (Chef d'oevre, Vojna in mir in Mrtve duše) so zagotovo nastale pred letom 1921, saj gre za tako rekoč identične prepise pesmi, ki so bile poslane uredništvu DiS (tri pesmi sicer objavljamo že v prejšnjem razdelku med mladostnimi rokopisi III.1.2. – razlike so minimalne, le nekaj ločil je postavljenih drugače). Kdaj so nastale ostale pesmi, ni mogoče zanesljivo sklepati.
  5. Objava faksimilov obsega oseminštirideset rokopisnih pesmi, zajema pa tudi mnoga besedila, ki so prečrtana, nejasna, nedokončana ali so na meji literarnega. Besedila, pri katerih bi bil poskus prepisa nesmiseln, so objavljena le kot faksimile.
  6. Od oseminštiridesetih rokopisov v faksimilu je v obliki kritičnega prepisa objavljenih triindvajset pesmi. Za uporabo načel kritičnega prepisa se je bilo potrebno odločiti zaradi nejasnosti in mestoma težke berljivosti; kjer niti to ni zadoščalo, rokopisi ostajajo le kot faksimile. Ob tem gradivu, ki je podobno kot popravki zbirke ČZB nastajalo večinoma po drugi svetovni vojni, se odpira cela vrsta vprašanj, ki jih v okviru teh komentarjev moremo le nakazati. Med njimi je morda najbolj zanimivo vprašanje »celotne slike« Podbevškovega pesniškega ustvarjanja. Težko je namreč prezreti nesorazmerje med mladostnim silovitim in ambicioznim zagonom ter skromnimi sadovi poznejših pesniških poskusov. K temu je najprej treba pripomniti, da gradivo, ki je objavljeno tu, ni avtorizirano; kdaj, kako in še posebej ali sploh ga je pesnik nameraval priobčiti, nikakor ni jasno. V resnici je tu objavljeno pod pritiskom tradicije tega, kar Barthes imenuje »tiranija avtorja«, Foucault pa »avtorska funkcija«, ki narekuje tudi praktično načelo, da imajo vse posmrtne sledi, ki jih posameznik zapusti, enako veljavo. Brž ko se osvobodimo take tiranije avtorja, lahko svobodneje zadihamo in izberemo iz Podbevškove zapuščine tisto, kar se zdi zares zanimivo, ali na primer tisto, kar je imelo pomemben zgodovinski učinek na slovensko literaturo. V tem primeru si tudi tisti, ki so ob razkritju Podbevškove zapuščine pričakovali novih avantgardističnih razsvetljenj, lahko prihranijo nepotrebno razočaranje.
  7. Gre za različico pesmi, ki je bila sicer objavljena na Radiu Ljubljana, z nekaj popravki pa je ohranjena tudi v tipkopisu. Rokopis se od obeh tipkopisov razlikuje predvsem po razporedu presledkov in grafični postavitvi pesmi. Najverjetneje v celoti manjka druga polovica pesmi.
  8. Pesem je ohranjena tudi v obliki tipkopisa (prim. III.3.2.), različici pa se razlikujeta le v nebistvenih podrobnostih.
  9. Pesem je napisana na štirih oštevilčenih A4 straneh, skoraj vsaka beseda je postavljena v lastno vrsto. Kritični prepis te stave ne upošteva, je pa lepo razvidna iz faksimila.
  10. Žal ni bilo mogoče zanesljivo razvozlati ene besede, in sicer »kolikor kapljic v ? vode« na zadnji strani rokopisa.
  11. Kot je razvidno iz faksimila, je pesem, napisana na A4 listu, postavljena v dva stolpca, vsaka beseda je v lastni vrsti. Zanimive so skice desno spodaj, ki označujejo možne grafične postavitve pesmi. Ali je mogoče odtod ugibati, da je pesnik razmišljal o novi zbirki, saj spodnje skice ne ustrezajo že znanim oblikam pesmi iz Človeka z bombami? Med rokopisi najdemo še eno različico te pesmi, ki se sicer zdi manj dodelana (V vesolju, na zadnji strani), je pa stavljena drugače, celo bolj zanimivo – v dve padajoči vrsti.
  12. Poetičen prozni zapis (morda na meji s pesmijo v prozi?) je ohranjen na listu formata A5. Naslov je napisan le na zadnji strani. »Šumenje tvojih vej« je vrinjeno med vrstici pozneje – eden od možnih sklepov je, da gre za samostojno poved, obstajajo pa tudi druge možne interpretacije.
  13. Pesem, ki bi jo lahko v drugačnem kontekstu brali tudi kot kaj drugega, je zapisana na majhen košček papirja. Zadnja vrstica je prečrtana in neberljiva. Pika na koncu je tako uredniška, a se zdi smiselna glede na siceršnjo rabo ločil. Ni pa mogoče reči, da gre za kakšno dokončno besedilo. Več je morda mogoče sklepati iz primerjave s faksimilom.
  14. Vsebina tega poetično-nostalgičnega proznega zapisa, ki ga težko imenujemo pesem, potrjuje domnevo, da je vsaj del tu predstavljenega rokopisnega gradiva nastajal po drugi svetovni vojni. Vsekakor pa je upravičeno dvomiti o tem, ali je Podbevšek s temi zapiski imel kakšne literarne ambicije.
  15. Pesem je lepo čitljiva, vendar prečrtana z rdečim svinčnikom. Kot je lepo vidno v faksimilu, so zaključki nekaterih verzov obkroženi. Pika na koncu je uredniška, drugih posegov v interpunkcijo ni.
  16. Pesem V jutru je izšla tudi v Kresu leta 1921 v ciklu »O pilotu v zrakoplovu št.... Igračke iz mojih detinskih let«, prav tako sledečih pet kratkih pesmi. Vendar je objava v Kresu obsegala več pesmi (prim. II.1.2.).
  17. Pod pesmijo je komentar, ki nakazuje, da gre za že objavljeno gradivo: »(O pilotu v zrakoplovu št ... Igračke iz mojih detinskih let; »Kres« l. 1921/22)«. Gl. II.1.2.
  18. Obstajata dva identična zapisa pesmi Ob obisku mavrice; eden od njiju je prečrtan. Na listu s prečrtano pesmijo se nahaja še en pesemski zapis, in sicer pesem brez naslova, ki se začenja z verzom Blagrujem se, da živim s teboj. Vsekakor gre za preproste, intimne in estetsko skrajno neambiciozne verze.
  19. Pesem brez naslova je po stavi tipična. Po prvi povedi sledita prečrtani oziroma zradirani besedi, papir je močno poškodovan, vendar se zdi odločitev za zgornji prepis pomensko smiselna. Na strani je poleg tega še nekaj komentarjev (Podbevškov naslov) in nečitljivi, s svinčnikom pisani verzi (razbrati je mogoče besede »in zato«, »Moloha, boga vojn«). Datacija 1910 se zdi neprepričljiva – ne le zaradi papirja, temveč tudi zaradi pisave. Podbevškova mladostna pisava je namreč izrazito urejena in šolska, kot pričajo na primer rokopisi Žoltih pisem in dveh ohranjeni pesmi iz zapuščine urednika Ljubljanskega zvona, pri katerih datacija ni sporna. Ni pa seveda izključeno, da gre za poznejši prepis ali predelavo neobjavljene mladostne pesmi.
  20. Najverjetneje gre za prepis oz. predelavo odlomkov iz pesmi Plesalec v ječi, objavljene v zbirki Človek z bombami in tudi v Domu in svetu. Kritični prepis izpušča s svinčnikom prečrtane stavke. Datacija s svinčnikom (1919 Gotna vas) pod pesmijo nakazuje tudi možnost, da gre za enega od originalnih osnutkov.


























































Avtorske pravice za to izdajo ureja licenca Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 2.5 Slovenija
Projekt Elektronske znanstvenokritične izdaje slovenskega slovstva
Datoteka HTML narejena s pretvorbo XSLT baze XML/TEI P4.

Valid HTML 4.01!Valid CSS!Creative Commons License