[Kritični prepis: Miklošič,
1861](bsBI.025)
I
Glagolite po naz redka zloueza:
bose, gozpodi miloztiuvi, otze bose, tebe izpovuede
vuez moi greh i zuetemu creztu i zuetei Marii i zue-
temu Michaelu i uuizem crilatcem bosiem i zuetemu Pe-
tru i uzem zelom bosiem i uzem musenicom bosiem
i uzem vuernicom bosiem i uzem devuam praudnim i uzem
praudnim, i tebe, bosi rabe, choku biti izpovueden uzeh moih
greh. i vueruiu, da mi ie, na zem zuete beusi, iti se na on
zuet, paki se uztati na zodni den, i meti mi ie sivuot
po zem, imeti mi ie otpuztic moih grechou. bose
miloztiuvi, primi moiv izpovued moih grechou, ese
iezem ztuoril zla po t den, po ngese bih na zi zvuet
vuuraken, i bih crisken, ese pomngu ili ne pomngu, ili
vuolu, ili nevuolu, ili vuede ili ne vuede, ili u nepraud-
nei rote, ili ulsi, ili tatbe, ili zavuizti, ili v uzmazi,
ili v zinistue, ili ese mi ze tomu chotelo, emuse mi bi ne doz-
talo choteti, ili v poglagolani, ili zpe ili ne zpe, ili ese
iezem ne zpazal nedela ni zueta vuecera ni mega
pozta ; i inoga mnogoga, ese protiu bogu i protiu me-
mu creztu. ti edin, bose, vuez, caco mi iega potre-
ba vuelica. bose gozpodi miloztivi, tebe ze mil
tuoriv od zih postenih greh i od ineh mnozeh,
i vuensih i minsih ese iezem ztvoril ; teh ze tebe
mil tuoriv i zvetei Marii i vzem zvetim ;
i da bim na zem zuete tacoga grecha pocazen vzel,
acose ti mi zadenes, i acose tua milozt i tebe liubo.
bose, ti pride ze nebeze, vse ze da vmoku za vuiz
narod, da bi ni zlodeiu otel ; otmi me vzem zlo-
deiem. miloztivu bose, tebe poronso me telo i
mo dusu i moia zlovueza i me delo i mo vuoliu
i mo vueru i moi sivuot. i da bim uzlissal na zodni
den tuo milozt vueliu z temi, iese vzovues tvoi-
mi vzti: pridete, otza mega izvuolieni, pri-
mete vuecsne vuezelie i vuecsni sivuot, ese v
iezt ugotoulieno iz vueka v uuek. amen.
II
Eccę bi detd nas ne ze-
gresil, te vueki gemu be
siti, starosti ne prigem-
lioki, nikoligese pet-
sali neimugi, ni slzna
teleze imoki, nu u vuę-
ki gemu be siti. bo ne-
se zavuiztiu bui ne-
priiazninu uvignan
od szlauui bosigę, po tom
na narod zlovuezki
strazti i petzali boi-
do, neimoki i bz zre-
du zemirt. i pagi, bra-
triia, pomenem ze,
da i zinouue bosi na-
resem ze, bo tomu oz-
stanem zich mirzcih
del, ese sunt dela soto-
nina, ese trebu tuorim,
bratra oclevuetam, ese
tatua, ese raszboi, ese pulti
ugongenige, ese roti, choi-
se ih ne pazem, nu ge pre-
stopam, ese nenauuizt.
nizce teh del mirzene
pred bosima ozima. mo-
sete potomu, zinzi, uvi-
deti i zami razumeti,
ese bese priuuae zlou-
uezi u liza tazie, aco-
se i mui gezim, tere ne-
priiaznina uznenauvi-
desse, a bosiu uzliubise.
da botomu nine u circu
vah ich clanam ze, i mod-
lim ze im, i zesti ich
pigem, i obeti nasse im
nezem o zcepasgenige
telez nasich i dus nasich.
tige se mosem i mui este
buiti, eccę tage dela
nasnem delati, iase o-
ni delase: oni bo las-
na natrovuechu, seg-
na naboiachu, bozza
obuiachu, naga ode-
achu, malo mogoncka
u ime bosie bozzekacho,
mrzna zigreahu, stran-
na bod crovvi zuoge
uvedechu, u tim-
nizah i u zelezneh
vvosich uclepenih
bozcekachu, i u ime
bosie te utessahu.
temi, temi ti ze deli
bogu briplisaze. taco,
zinzi, i nam ze mod-
liti tomuge vuirch-
nemo otzu gozpodi, dos-
da ni tamoge vzed-
li v zezarstuo suoge,
ese iest ugotouleno iz
coni do coni izvvo-
lenicom bosiem. i gezm,
bratria, bozuuani i b-
bgeni, egose ne mosem
nikīse liza ni ucri-
ti, nicacose ubega-
ti, nu ge stati pred
stolom bosigem ze
zopirnicom nasim,
ze zlodgem starim,
i gest ze pred bosi-
ma osima vzaco-
mu zuoimi vzti
i zuoim glagolom
izbovuedati, ese ge
na sem zuete chisto
stuoril, libo bodi do-
bro libo li zi zlo.
da c tomu dini, zinzi,
muzlite, ide ne ca-
mo ze vcloniti, nu
ge pred bosima osima
stati i zio prio imeti,
iuse gezim bovvedal.
nas gozbod, zueti cruz,
ise gest bali telez nassih
i zpasitel dus nassih, ton
bozzledine balouvani-
ge pozledge pozstavv
i ucazal ge, imse ze nam
dozstoi od gego zavue-
kati i gemu ze oteti.
prei se nassi zesztoco
stradacho, nebo ie te-
pechu metlami i pri-
nizse ogni pecsachv,
i metsi tnachu, i po lezv
vuesachu, i selezni cliusi
ge raztrgachu. a to bac
mui ninge nasu prau-
dnu vuerun i praudnv
izbovuediu toie mosim
ztoriti, ese oni to vue-
lico strastiu stuorise.
da po tomu, zinzi, bosi
raba prizzuause, tere
im grechi vuasa poste-
te, i im izpovvedni bo-
dete grechov uuasih.
III
Jaz ze zaglagolo
zlodeiu i uzem iego
delom, uzem iego
lepocam; tose uue-
ruiu u bog uzemo-
goki i u iega zin
i u zuueti duh, da ta
tri imena edin bog
gozpod zuueti,
ise zuori nebo i z-
emlo. tose izco ie-
ga milozti, i seV svojem prepisu uporabljaMiklošič za označevanje kontrakcij črtico nad vsemi tremi
črkami.
Mariae i se Mic-
hahela i se Pe-
tra i useh bosih zil
i uzeh bosih mose-
nic i useh b(osih) za-
connik i useh zuetih
deuuiz i uzeh b(osih) moki,
da mi rasite na pomoki
biti ki bogu moih gre-
chou, da bim cisto iz-
pouued ztuoril, i od-
puztic ot boga priel.
bogu uzemogokemu
izpouuede uze moie
greche i se Marie,
uzeh nepraudnih del
i nepraudnega pomislenia,
ese iezem uuede ztuo-
ril ili ne uuede, nudmi
ili lubmi, zpe ili bde,
u zpitnih rotah, v lisnih
resih, v tatbinah, u znicistvę,
u lacomztue, v lichogedeni,
v lichopiti, u uzmaztue
i u uzem lichodiani, ese
iesem ztuoril protiuuo
bogu od togo dine
ponese xen bih, dase
do diniznego dine. togo
uzego izpouueden bodo
bogu i se Marii i so
Laurenzu, gozpodi
i uzem zuetim i tebe,
bosi rabe. caiu ze
moih grechou , i rad ze
chocu caiati, elicose
zimizla imam, eche
me, bose, postedisi. dai mi,
bose gozpodi, tuuoiu
milozt, da bim nez-
ramen i neztiden
na zudinem dine
pred tuima osima
ztoial, igdase pri-
des zodit siuuim
i mrtuim comusdo
po zuem dele. tebe,
bose miloztivui,
poruso uza moia
zlouuez(a) i moia
dela i moie pomis-
lenie i moie zridze
i moie telo i moi
siuuot i moiu dusu.
Criste, bosi zinu,
ise iezi razil na zi
zuuet priti, gres-
nike isbauuiti ot
zlodeine oblazti,
uchrani me ot uzega
zla, i zpazi me
v uzem blase.
amen,
amen.